Automobilis
Parašytas: Tre 2006 10 18, 1:03
Supažindinkite su šiuo straipsneliu bent kelis vairuotojus...
http://www.dviratis.lt/index.php?page=d ... ekspansija
http://www.dviratis.lt/index.php?page=d ... ekspansija
natūralus ir sveikas gyvenimo būdas
http://esu.tiems.kam.esu.lt/forum/
Mieli pazistami ir nepazistami,
Jums raso Rima Menzel is Vokietijos,kur gyvenu trejus metus po isvaziavimo is Klaipedos.
Jusu adresai man pakliuvo "grandineles" keliu ir tai reiskia,kad mes esame musu draugu ir pazistamu draugai ir pazistami,nors asmeniskai ir nepazistami.
Nezinau,ar Lietuvoje sis dalykas jau zinomas, todel rasau Jums,noredama suteikti svarbia informacija,kaip Jus galite savo indeliu prisideti prie aplinkos apsaugos, kovoti pries klimato siltejima ir tuo paciu taupyti savo pinigus bei tausoti savo automobilius.
Kalbu apie FFI(Fuel Freedom international) organizacija,kurios bustine yra Amerikoje ir nuo 2006 rudens plecia savo veikla ir Europoje.Ji gamina ir platina kapsules,kurios,teisingai naudojamos,mazina 7-14%(dazniausiai dar daugiau,priklausomai nuo automobilio ir vaziavimo stiliaus) kuro sunaudojima ir iki 60-70% ismetamuju duju koncentracija!!!
Sios kapsules buvo israstos ir anksciau naudojamos karineje pramoneje, jos isbandytos milijonais kilometru.
Kapsules tinka visiems benzininiams ir dizeliniams varikliams:lengviesiems, sunkvezimiams, motociklams,motorinems valtims....ir net zoliapjovems!
Visi mes norime sau ir vaikams kuo ilgiau svaru dangu tureti,tai pasinaudokime proga ir priemonemis ta nora ispildyti.Dabar dar imanoma bloga padeti pristabdyti,bet po geru 10 metu to nebebus galima padaryti.Paklausykite zinias,paskaitykite laikrascius-viena pagrindiniu temu-aplinkos apsauga ir klimato pasikeitimas.Valstybes imasi visu priemoniu.
Visiems samoningiems ir susidomejusiems pranesu tinklapio adresa:
www.klarimaclub.myffi.biz/german/
Paciame tinklapyje desineje galite kalba pakeisti i Jums tinkancia(deja,lietuviu dar nera) ir paskaityti.Bet ten nera tiek daug informacijos,kiek as jos turiu sukaupusi,nes sios firmos veikloje dalyvauju nuo 2006 gruodzio.Norintiems galiu atsiusti atsiliepimus ir testus.
Is pradziu norejau isbandyti pati,kad 100% galeciau patvirtinti tai,ka sakau ir rasau.
Mes naudojame musu automobilyje Ford Mondeo(2002m) sias kapsules nuo gruodzio vidurio ir po trecios kapsules paskaiciavom,kad su kiekvienu baku vidutiniskai nuvaziuojam 120-140km daugiau,nei iki kapsuliu naudojimo!!!Variklis dirba tyliau,lengviau.Sios kapsules MPG-CAPs pagerina kuro sudegima degimo kameroje,ilgina variklio tarnavimo laika,yra visiskai nekenksmingos automobiliui,bet labai naudingos aplinkai ir zmonems.
Rimtai susidomejusius prasau rasyti arba skambinti,yra galimybe isbandyti.
klarima1015@yahoo.de
0049(0)8571-602156-----0 parasiau skliaustuose,nes nesu tikra,kad is Lietuvos ji reikia rinkti
Visiems atsakysiu rastu ar skambuciu.
Liepos gale atvaziuoju i Klaipeda 3-4 savaitem,galima butu susitikti ir placiau pakalbeti.
Norincius prasau rasyti emailo adresu,nes telefono dar nezinau.
Tikiuosi nesupyksit,kad panaudojau "grandinele" siai svarbiai musu laiku informacijai
su draugiskais linkejimais
Rima Menzel
Maryte N. rašė:Sveiki
Si laiska rasiau ekosodybieciams, bet gal kai kurios mintys bus
idomios ir visiem kitiem geros valios zmonem.
Ar norite svaraus oro, svaraus vandens, svaraus maisto, malonaus
bendravimo?
Kiek klausinejau zmoniu, visi atsako:"Taip. Norime visko paties
svariausio. Koks dar gali buti klausimas?"
Kadangi mus subure zavingos moters nuostabi svajone pasiekti, kad
Pasaulyje oras, vanduo, zeme butu svarus, kad zmones graziai elgtusi,
biciuliskai bendrautu; be to, mes pasivadinome: "Ekosodyba"; todel
maniau, kad mums yra savaime suprantamas siekis mazinti ir galu gale
panaikinti tarsa, saugoti aplinka ir pan. ...
Dziugu, kad su daugeliu tarsos saltiniu mes susidorojome:
nebenaudojame chemikalu, plastiko, patobulinome WC, labai stengiames
statyti tik is ekologisku medziagu ir pan.. Neskriaudziame augalu ir
gyvunu.
Liko tik vienas "bet", del kurio mes dar vis neverti
vadintis "Ekosodyba". Tai ne priekaistas, o raginimas tobuleti.
Busime labai stiprus, jei susidorosime su paciu didziausiu tarsos
saltiniu- autotransporto ismetamosiomis dujomis. Daugeliui kol kas
atrodo, kad neimanoma apsieiti be masinos. Jeigu jau taip, tai labai
Jusu visu prasau - pradekime zengti is pradziu nors mazus zingsnelius
tarsos mazinimo link. Europoje yra ekologiniu gyvenvieciu, kuriose
nevazinejama tersianciu transportu. Paklauskite Editos M. .Mazi
zingsneliai: pirmiausiai ieskokime kuo maziau tersiancio transporto.
Sureguliuokime esamuose automobiliuose degimo sistemas taip, kad butu
ismetamas kuo mazesnis CO kiekis. Jeigu jau negalite nevaziuoti, tai
vezkite pakeleivius. Sito nerasyciau, jei nebuciau maciusi, kaip
pernai prie (bendruomenes) sodybos atvaziavo 16 automobiliu, o juose
po 1 zmogu (kartais 2). Pvz., Kuboje tai butu palaikyta blogu tonu.
Kubieciai netgi iesko pakeleiviu. Slovenijoje darbdaviai darbuotojams
nuperka nuolatinius bilietus viesajam transportui. Parasykite, jei
zinote daugiau geru pavyzdziu. Didesnis zingsnelis - nevazinekite
tarp sodybu. Palikime masinas stovejimo aiksteleje. Dar 2004 metais
pastebejau, kad tie , kurie drasiai pravaziuoja tersianciu
automobiliu tarp sklypu, netgi mano sklypo viduriu, tai jie patys
apie save parodo, kad tikrai nesiruosia isikurti kaimynysteje, tos
vietos jiems visiskai nebrangios, busimu kaimynu jie negerbia; nei
sava, nei kaimynu sveikata jiems nesvarbi. Dievagodamiesi, kad tikrai
kuria ekosodybas, apgaudineja save ir kitus.
Laikas parode, kad tie vazinetojai jau issikrauste ir kuriasi
kitur (kai kurie is ju dzipo jau atsisake - savo meiles erdves
netersia). Teks saugoti, ginti musu meiles erdves nuo terseju.
Garantuoju, kad ir dabartiniai tersejai visiskai nebrangina tos
vietos ir nesiruosia ateityje cia isikurti. Netgi kilo mintis
apie "gedos lenta". Na, tikekimes, kad jos neprireiks, nes elgsimes
protingai ir geranoriskai. Jaunimas prisipazino, kad nezinojo apie
atotransporto ismetamuju duju kenksminguma. Todel parinkau siek tiek
informacijos:
Ekologinio ukininkavimo taisyklese parasyta:
...
5.1.3. Ekologinio ukio laukai turi buti:
a) ne arciau kaip 50 m nuo keliu;
b) ne arciau kaip 25 m nuo lauku, kuriuose buvo naudoti pesticidai;
c) ne arciau kaip 10 m nuo lauku, kuriuose buvo naudojamos
mineralines trasos.
...
Reginos Grazulevicienes knygoje "Zmogaus ekologija.2002" ir
A.Lugausko knygoje "Zeme, ar nepavargsi? 1979" rasoma:
Transporto varikliu ismetami tersalai siuo metu kelia didziausia
pavoju sveikatai, nes ju inasas i bendra oro tarsa miestuose nuolat
dideja. Kuo senesnis automobilis- tuo jis labiau tersia. Benzinu
varomu varikliu ismetami tersalai- anglies monoksidas,azoto oksidai,
sieros junginiai, benzenas, benzopirenai, aldehidai, suodziu daleles
ir svinas. Dyzeliniai varikliai be to ismeta daug anglies dvideginio.
Oro tersalai gali sukelti kvepavimo taku ligas (bronchita,
bronchine astma, plauciu uzdegima), sirdies ir kraujagysliu ligas,
odos ligas, piktybinius navikus. Oro tersalai momentaliai veikia
nervu sistema. Kodel siais laikais tiek daug nervingu zmoniu? Kodel
miestieciai tokie nervingi? Dazniausiai ir nuo savu, ir nuo svetimu
masinu ismetamuju duju.
Japonijoje is 1000 ligu 127 sukelia automobiliu ismetamos dujos.
Automobiliams reikia filtru - neutralizatoriu. Ant ismetamojo
vamzdzio uzdedamas dar vienas vamzdis, pripildytas paladziu padengtu
granuliu. Paladis yra puikus katalizatorius. Dalis pro si vamzdi
praejusiu nuodingu medziagu virsta anglies dioksidu, vandens garais,
azotu. Taip ismetamos dujos apvalomos iki standartais leistinu normu.
Negalima pamirsti ir zaliojo musu pagalbininko- augalu pasaulio,
kuris padeda mazinti atmosferos uzterstuma. Todel puoselekime
zeldinius.
Kazio Seselgio knygoje "Aplinkos apsauga.1991" rasoma:
Iki 1991 metu vienam gyventojui per metus tekdavo po 111 kg.
autotransporto tersalu.
Benzinu varomi vidaus degimo varikliai isskiria anglies, azoto,
sieros ir svino junginius, angliavandenilius.
Zalingu vidaus degimo varikliu isskiriamu medziagu kiekis ir ju
toksiskumas priklauso nuo variklio technines bukles, darbo rezimo,
kuro rusies.Nesureguliuota degimo sistema ne tik mazina variklio
darbinguma, bet ir neleidzia visiskai sudegti kurui, gali net iki 10-
15 kartu padideti toksiniu medziagu ismetimas. Daugiausia oras
tersiamas starto metu, stabdant ir letai vaziuojant.
Zalingi zmogaus sveikatai svino junginiai, deja, samoningai
iterpiami i benzina, kad padidetu jo "gamybinis efektyvumas".
Autotransporto tersalai, pateke i zmogaus organizma,susikaupia
audiniuose ir Zaloja smegenis bei inkstus, ypac kenkia mazu vaiku
vystymuisi, padidina kraujo spaudima suaugusiems.
Judedamos transporto priemones sukelia sukurius, pakelia dulkes
kartu su pavojingais sveikatai mikroorganizmais. Kuo greiciau
vaziuoja automobilis, tuo daugiau smulkiu daleliu nuo kelio patenka i
ora.
Radikaliausia technologine oro tarsos mazinimo priemone yra
pakeisti vidaus degimo variklius elektriniais varikliais.
Vartojant kaip kura dujas, i aplinka ismetama maziau sveikatai
zalingu medziagu.
Automobiliai su imontuotais katalitiniais konvektoriais pasalina
90 procentu CO, sumazina ismetamose dujose azoto oksidu,
angliavandeniliu.
V.Mickunaicio knygoje "Autotransportas ir atmosferos apsauga.
1984" rasoma:
CO zmogaus organizme jungiasi su hemoglobinu ir sudaro palyginti
patvaru jungini- karboksihemoglobina, kuris apsunkina deguonies
apykaita. Jeigu kvepuojama oru, kuriame yra nemaza CO koncentracija
(2,5mg/m3), sunkiai apsinuodijama - pakenkiama centrine nervu
sistema, prasideda galvos skausmai, paralyzius, gali istikti miokardo
infarktas, zmogus gali netekti samones ir net mirti(zinau atveju kai
uzdarytame garaze prie ijungto variklio mire jauni zmones del
apsinuodijimo automobiliu ismetamosiomis dujomis).
Azoto oksidai i zmogaus organizma patenka per virsutinius
kvepavimo takus. Apsinuodijus tik po 6 val. isryskeja pirmieji
apsinuodijimo pozymiai: kosulys, dusinimas.
Angliavandeniliai veikia centrine nervu sistema. Jais
apsinuodijus, prasideda galvos svaigimas ir skausmas, pykinimas,o
sunkesniais atvejais- traukuliai, issiplecia akiu vyzdziai, ir zmogus
nereaguoja i sviesa, sutrinka kvepavimas ir sirdies veikla,
pakenkiamos kepenys ir inkstai.
Zmogaus sveikatai pavojingi ir aldehidai- jie dirgina virsutinius
kvepavimo takus ir sukelia akiu uzdegima.
Angliavandenilis benzpirenas isprovokuoja vezinius susirgimus.
Tetraetilsvina zmogus ikvepia su oru ir apsinuodija.
Zmogaus sveikatai kenkia karterio dujos, padangu dilimo produktai.
Be to automobiliai sunaudoja labai daug deguonies.
Tokijo gyventojai priversti deveti specialias kaukes, kad
neapsinuodytu automobiliu ismetamomis medziagomis.
V.Murza knygoje "Aplinkos uzterstumas ir sveikata.1987.Zinija"
raso:
Atmosferos uzterstumas ivairiais cheminiais junginiais(del
pramones, autotransporto) ne tik tersia aplinka, gadina statinius,
dirvozemi ir vandens telkinius,bet kenkia ir zmoniu sveikatai.
Sieros, chloro, fluoro junginiai erzina akiu ir kvepavimo taku
gleivine, gali sukelti sunkius bronchitus, dusulio priepolius.
Ilgalaikis nors ir nedideles koncentracijos siu medziagu veikimas
pazeidzia plauciu, virskinimo organu audinius. Anglies monoksidas
(CO), inaktyvuodamas raudonuju kraujo kuneliu hemoglobina, sukelia
audiniuose deguonies stoka, sutrikdo nervu, sirdies, kraujagysliu
veikla, skatina ateroskleroze. Angliavandeniliai erzina kvepavimo
takus, pazeidzia kvepavimo, sirdies ir kraujagysliu, nervu sistema,
mazina imunologini reaktyvuma ir organizmo atsparuma. Sieros junginiai
(sieros vandenilis ir sieros dioksidai) daugiausia pazeidzia nervu
sistema, kraujotaka ir lytine funkcija. Net nedideles sieros junginiu
koncentracijos suerzina akiu ir kvepavimo taku gleivines, susilpnina
uosle, sukelia galvos skausmus, pykinima ir vemima. Azoto oksidai
erzina kvepavimo takus, skatina uzdegiminius procesus bronchuose ir
plauciuose, inaktyvuoja kraujo hemoglobina, sutrikdo kraujotaka.
Atlikti tyrimai parode, kad net 3-5 km atstumu nuo gamyklu dar
aptinkama padidejusi dulkiu ir nuodingu cheminiu medziagu, ypac
sieros, azoto, fluoro ir kitu junginiu, koncentracija. Zmones, ypac
vaikai, siose zonose, palyginti su kontrolinemis (10-2 km nuo
gamyklu) daug dazniau serga kvepavimo organu ligomis(bronchitais,
faringitais, laringitais, plauciu uzdegimais ir kt.), akiu ir odos
ligomis.
Kai kuriuose Salies regionuose atlikti 7-15 metu vaiku, gyvenanciu
ivairiuose miesto rajonuose su nevienodai uzterstu atmosferos oru,
sveikatos bukles tyrimai parode, kad labai uzterstu rajonu vaiku
sergamumas uzdegiminemis ir alerginemis ligomis 2 kartus didesnis
negu gyvenanciu uzmiescio zonoje. Aplinkos uzterstumas kenkia ir
palikuonims. Tersaluose esancios medziagos sukelia ir padaznina
apsigimimu skaiciu.
Dazniausiai atmosfera tersianciu medziagu kenksmingas poveikis
buna letas ir ilgalaikis, o sveikatos pazeidimo pozymiai pradeda
reikstis po 5-7 metu.
Pastaraisiais metais daug dazniau sergama plauciu, bronchu,
gerkles veziu. Siuo metu yra zinomos kelios cheminiu junginiu grupes,
galincios sukelti vezi. Tokiu kancerogeniniu medziagu
priskaiciuojama keli simtai. Tai angliavandeniliai, azoto junginiai,
azbestas, chromo, nikelio ir arseno dariniai. Aiskiai irodyta, kad
kancerogeniniu veikimu pasizymi benzidinas,benzpirenas. Industriniu
centru gyventojai daug dazniau serga veziu negu kaimieciai.
Kovoje su oro uzterstumu daug padeda augalai,kadangi jie
kenksmingus sieros, azoto ir anglies junginius pavercia
nekenksmingais, praturtina ora deguonimi ir dregme, apsaugo nuo veju
ir karsciu. Zeldiniai sugeria anglies dioksida, dulkes, naikina
mikrobus. Taciau ne visas sveikatai zalingas dujas miskai sugeba
neutralizuoti. Nuo dideles koncentracijos sieros dioksido, azoto
oksido, svino, fluoro ir kitu junginiu miskai zuva. Taciau apsaugines
zeldiniu juostos prie automagistrales, apie stambesnius chemijos,
statybiniu medziagu ir kitus pramones objektus yra butinos. Zeldiniu
gausinimas yra reiksmingas ne vien socialine-kulturine, estetine, bet
ir higienine bei ekologine prasme.
Tai tiek is knygu. Siulau dar viena zingsni tiems, kas negali
atsisakyti masinu:eikime, skambinkime i visas autoparduotuves ir
ieskokime iperkamu(brangiu jau yra) ekologisku automobiliu. Tiesiog
skelbiu tokia akcija. Tegu galvoja, kad yra daug norinciu isigyti
netersiancia transporto priemone.
3 metru plocio keliukai tures buti tarp visu sodybu greitajai
pagalbai, gaisrines masinoms pravaziuoti; dviratininkams,arkliu
kinkiniams, pestiesiems. Reiks pagalvoti, kokiomis karietomis bus
veziojami negalintys paeiti ar sunkiai bepaeinantys.
Nedraudziu vazineti. Bet labai Jusu visu prasau buti mastanciais,
protingais, samoningais; ieskoti budu kaip mazinti tarsa, mazinti
pasivazinejimus tersianciomis masinomis, naudoti ekologiskas
transporto priemones. Jei negalite atsiplesti nuo masinos, tai geriau
likite mieste. Koks cia pabuvimas gamtoje, jei net masinos langelio
neatsidarote?
Kiekviena karta, pries ivaziuodami i ekosodybu teritorija, saves
paklauskite:"Ar dabar yra svarbiai butinas reikalas vaziuoti ir
tersti? Gal geriau eiti pestute, ikvepti grynesnio oro, uzuosti
kvapnias ziedadulkes,pamatyti geliu ziedus, retus gyvunus, isgirsti
zioga, bitute, pauksciuka, lapu slamejima; pripratinti,grudinti
kojytes judejimui?"
Is savo patirties zinau, kad beeinant pagereja savijauta,pakyla
nuotaika, pamatau dar nematytu augalu, gyvunu. Maciau Seska, kiaune,
manguciuka, barsuka, zebenkstele, daug stirnu, kiskiu, sernu, lapiu,
14 gandru... Teko ne tik pamatyti, bet ir pazaisti su dviem skirtingu
pauksciu jaunikliukais, kuriuos mokiau skraidyti pametedama i virsu.
Kiek daug visko idomaus nutinka...
Sabine Kuegler knygoje "Dziungliu vaikas. 2007" raso:
"Jei skaitytojas paprasytu apibendrinti ispudzius ir paaiskinti,
kuo skiriasi abu mano pasauliai (vaikyste ir jaunyste - dziunglese
tarp civilizacijos nepaliestu pirmyksciu zmoniu, kuriu kultura
istrigo akmens amziuje; veliau- Vokietijos didmiestyje), sakyciau:
gyvenimas dziunglese fiziskai sunkesnis, taciau ten nepalyginamai
maziau itampos, o Vakaru pasaulyje priesingai- fiziskai gyventi
zymiai lengviau, taciau apstu dvasines painiavos. Uzmirstame slenyje
buvau laiminga, likusioje pasaulio dalyje jauciausi pasimetusi.
Praejus daugeliui metu padariau isvada: jeigu mane, desimtmete
mergaite, butu viena palike dziunglese- buciau isgyvenusi, o jeigu
viena buciau atsidurusi didmiestyje- tikrai buciau prazuvusi. Taip
manau ir siandien.Gyvendama dziunglese igijau igudziu, kaip islikti
sudetingiausiomis salygomis, ismokau ne tik atpazinti pavojus, bet ir
miske susirasti prieglobsti. Ismokau gerbti dziungles."
Tad pries eidami gyventi i gamta, saves paklauskime: ar istversime
fizinius sunkumus, pvz. - ejima pestute. Po polaidzio ar smarkaus
lietaus net nerizikuokite vaziuoti iki pat sklypo lauko keliuku-
tikrai uzklimsite. Idomu, kiek kartu zmogui reikia toje pacioje
vietoje uzklimpti, kad kita karta zinotu, kada neverta rizikuoti? Dar
vis pasitaiko tokiu "ereliu", kuriuos reikia istraukti is dumblyno.
Gal geriau likti mieste - ten fiziskai tikrai lengviau: daug kas
padaroma mygtuko paspaudimu.
Gamtoje dvasiskai taip pat nebus lengviau, jei elgsimes ne geriau,
nei mieste - kaip svetimi. Teks apslifuoti ir bendravima.
Miestietiskas bendravimo budas gamtoje tikrai netinka.
Pritariu vieno naujoko pageidavimui, kad i gamta gyventi
eitume "sureme pecius", padedami vieni kitiems tiek moraliskai, tiek
fizinemis jegomis, su pagarba gamtai, vietiniams ir kaimynams.
Is patirties zinau, kad pripratus, pasivaiksciojimas nebebuna
fiziskai sunkus(tik is pradziu-besipratinant), atvirksciai -
pasivaiksciojimas tampa malonumu.
Kelis kartus maziau uztersime aplinka, jei vazinesime ne po viena
automobiliais, bet autobusais, troleibusais. Be to , labai visus
raginu ieskoti ir igyvendinti dar ekologiskesnius judejimo budus.
Isivaizduokite,kaip mes sustipresime, jei pavyks ta padaryti.
Maryte N.
Sagittarius rašė:apie alternatyvius energijos šaltinius, bei jų pagrindu sukonstruotus veikiančius automobilius galite paskaityti čia :
http://www.yep.lt/technologijos
ArturasGeniu rašė:Lietuvoje buvo žmogus pasigamines garo katilu varomą automobilį. Kurendavo vandens baką malkomis ir važinėjo savo reikalais, greitis apie 60km. Rodė prieš keletą metų per tv.
Sagittarius rašė:apie kanapes jau kažkelintoj temoj rašai, ar kartais jų nepavartoji?
FOE (Friends of the Earth) rašė:Say no to biofuels in your tank
From 15 April, the fuel that will go in your tank will contain 2.5% biofuel without your knowledge or choice.
By 2010 5% of car fuel will be made up of biofuels
This is all because of the Government’s Renewable Transport Fuel Obligation (RTFO).
The 2.5% will rise to 5% in 2010.
Most biofuels will:
* Lead to increased competition for land.
* Raise food prices.
* Drive rainforest destruction.
* Do little to reduce emissions.